We creëren meer waarde voor onze patiënten, onze medewerkers, onze partners, de Gentenaars en de planeet.
We mochten op 15 mei 2025 de duurzaamheidsaward van zorgwerkgever van het jaar in ontvangst nemen. We zijn heel trots dat onze inspanningen op vlak van duurzaamheid op deze manier erkend worden. Het is een pluim voor alle medewerkers die hier op hun eigen manier toe bijdragen.
Het ecoteam van AZ Sint-Lucas ontwikkelde een modulaire afvaltoren, schrapte het gebruik van wegwerpbekers voor medicatietoediening en weerde alle wegwerpverpakkingen in het personeelsrestaurant. Het stadsziekenhuis heeft bovendien oog voor het sociale aspect, met intercultureel bemiddelaars en ook patiënten worden actief bevraagd over hun zorgtraject. Het ziekenhuis neemt verdiend de Duurzaamheidsaward van het Jaar 2025 mee naar huis.- Zorgmagazine
Met trots mochten we voor de derde keer op rij het Voka Charter Duurzaam Ondernemen in ontvangst nemen voor onze realisaties op vlak van duurzaamheid in 2024. Tijdens de eindevaluatie kregen we niet alleen complimenten voor onze mooie projecten en de grote evolutie die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt binnen ons ziekenhuis. We onthouden vooral de complimenten die we kregen over het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee heel wat collega’s binnen ons ziekenhuis samen hun schouders zetten onder duurzaamheid.
Daarnaast kregen we ook nog het SDG Pioneer label van VOKA. Een mooie erkenning voor onze actieve bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.
Wegwerpverpakkingen zorgen jaarlijks voor een enorme afvalberg. In het personeelsrestaurant van AZ Sint-Lucas kunnen medewerkers ter plaatse eten of hun maaltijd afhalen en meenemen. Van die laatste optie maken veel medewerkers gebruik, waardoor er jaarlijks 83.549 wegwerpbakjes en 88.200 wegwerpbekers aan de kassa passeerden
In maart 2025 kregen alle medewerkers een herbruikbare lunchbox, zodat we geen wegwerpverpakkingen meer nodig hebben. Zo bespaart het ziekenhuis tonnen afval en vermindert het onze ecologische voetafdruk.
Patiëntenparticipatie is belangrijk voor ons ziekenhuis. Daarom richtten we een patiëntenraad op, samen met onze fusiepartner AZ Jan Palfijn. Die vergadert vier keer per jaar We denken er samen na over zorg in ons (toekomstig) ziekenhuis. Zo willen we weten wat er leeft bij onze patiënten en gebruiken we deze raad ook als klankbord over bijvoorbeeld onze missie, visie en waarden.
